Welkom aan tafel

image1

Kleurtekening van een vriendin.

Terwijl ik mijn winkelkarretje terugzette zag ik hem staan. Een man met een groot bord op zijn buik. Hvala lijepa (dank u wel) en nog iets over kinderen. Ik waagde het erop en stelde hem in het engels de vraag of hij hier namens de ongeboren kinderen stond.

Nee, niet voor het ongeboren kind, dat zien we nogal veel bij ons in het katholieke Kroatië. Deze man stond hier voor zichzelf en zijn gezin. Al een paar jaar werkeloos, te weinig steun van de overheid en heel veel moeite om het hoofd boven water te houden.

De man was niet neerslachtig of in mineur. Hij komt alleen gewoon niet rond en moet bedelen. Ik vroeg hem waarom hij geen baan had. Wellicht een beetje direct, maar daar lijkt men in ons land niet zoveel moeite mee te hebben. Hij vertelde dat hij epilepsie aanvallen had en als dat op je C.V. staat, kun je een baan wel vergeten. Nu studeert hij, blijft bij en bedelt wat hier en daar.

En zo praatten we wat verder. Wat het met je doet als je financieël krap zit. En hoe het je afhankelijkheid van God vergroot. Niet ik was degene die dat zei, maar hij. En hij hielp mij. Soms vind ik het namelijk niet makkelijk, dat leven van giften. Helemaal niet in periodes dat je krap bij kas zit. Dan denk ik ook weleens: Hé, hadden we nu maar gewoon een salaris. Maar ik weet het. Het vormt me. Het is een keus. En deze man hielp me dat weer te zien. Ik bemoedigde hem, en hij bemoedigde mij. En op dat moment wist ik het weer hoe waardevol het is, dat ik niet rondloop, en thuis een dikke bankrekening heb, maar weinig bezittingen heb, net zoals vele anderen hier. Dat maakt me één van hen.

Uiteraard is de blogpost- wat er op tafel ligt- onderwerp van gesprek geweest. Sommige mensen reageerden via e-mail. Twee reacties daarvan deel ik graag:

Iemand schreef me:

God laat het soms ook toe dat we dit mee maken,

zodat we dichter staan bij de mensen die we dienen.

De ervaring leert dat dit inderdaad zo is. Iemand anders reageerde spontaan: Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om jullie niet te steunen. Het is zo mooi om te zien hoe jullie je werk doen, zonder winstoogmerk. Met het goede voor de ander. Nog een mooie bijbeltekst erbij uit psalm 25. Uiteraard zijn dat hele bemoedigende reacties.

Anderen reageerden in stilte, met gebed, met een gift. Sommige zelfs hele ruimhartige giften, waar we een poos stil van waren. Nog weer anderen deden een maandelijkse toezegging.

Ben jij een van de nieuwe mensen die aanhaken? Hartelijk welkom! Het is heel bijzonder voor ons om te merken dat we gedragen worden door een achterban, gemeente en familie. Dank je dat je meedoet en het mooi vind wat we doen en graag wilt dat we verder gaan, met het Woord en het Licht, brengen bij onze naaste: de Roma in Zuid- Oost- Europa.

Toen ik een tijdje geleden ziek op de bank lag, kwam dit bijbelgedeelte voorbij. En ik deel het graag: Jesaja 42 :6  en verder. Daar was God weer, die opnieuw beloofd om bij de hand te nemen. Aan Zijn hand gaan we weer gerust verder, versterkt door alle mooie ontmoetingen, gesprekken en momenten uit Nederland die ons nog vers in het geheugen liggen.

Ontvang een hartelijke groet, Janneke ea.

(Er is meer ruimte aan de tafel, wil je een update of meer informatie, stuur gerust een berichtje: janneke@jhnet.nl )

Een gedachte over “Welkom aan tafel

Geef een reactie

